Jag borde kanske sjunga ”Jag må
han leva i 100:e år”. Om det nu är nån som har missat
det så har radioprogrammernas radioprogram fyllt 20 år, det program
som mest av allt blivit förknippad med ungdomsmusik, det program som varenda
tonåring med nåt intresse för popmusik har spelat in från
nångång, det program som formade mig till den jag är. Givetvis
menar jag Kaj Kindwalls klassiska lista ”Tracks”. Utan Tracks hade
jag aldrig börjat sända radio eller kanske aldrig blivit skivsamlare.
Utan Tracks kanske jag idag hade varit en av alla dessa som ser musik som en
förströelse och som låter Rix FM stå på i bakgrunden
utan att jag bryr mig om vad låtarna heter. Många har gnällt
och menar att Kaj pratar sönder låtarna, men utan hans informationsrika
mellansnack, där man alltid får veta nästan allt om artisten,
så hade jag knappast satt upp min hemsida Retrogalaxen! Jag har mycket
att tacka Kaj Kindwall.
Och så mycket minnen jag har med det programmet.
Det låter kanske konstigt eftersom Tracks är ett vanligt studiobaserat
hitlisteprogram där programmets form sett nästan likadant ut hela
tiden, men jag minns nästan alla årgångar av Tracks under 80-
och 90-talet. Det förfärliga 1994, då allt var punk, eurotechno
och brittpop (ja, de två sistnämnda lärde jag mig så småningom
att älska) och jag själv fick äran att vara med och tävla
i programmet. Eller det underbara 1985, då jag först upptäckte
programmet och hörde synthar i varje låt. Eller varför inte
1988, då tuggummipopen kom till Sverige, Stock-Aitken & Waterman ägde
listan och långhåriga hårdrockare sjöng tårdrypande
ballader till sina trånande kvinnliga fans. Och till sist, givetvis, 1996,
då den svenska musiken blomstrade som aldrig förr, jag hade precis
upptäckt eurodiscon och tjejer som Alanis Morrissette, Spice Girls och
Robyn räddade eftermiddagarna. Det är dessa minnen som gör att
jag än idag, trots att musiken i programmet totalt rasat ihop, följer
programmet. Trots att listan består till 80 % av skitmusik så vill
jag ändå på lördageftermiddagarna kolla på Text-TV
eller Tracks hemsida hur veckans lista såg ut. Oftast svär jag, skakandes
på huvudet, över att artister som The Hives, Håkan Hellström
eller Alcazar åter vunnit en knockoutseger över min musik. Jag går
in på Tracks spellista och konstaterar surt och besviket att man åter
motat bort mina favoriter från listan av låtar som ska testas. Men
trots det så sitter programmet djupt rotat i ryggraden. Jag vet inte varför.
Det kan vara naiva förhoppningar om att det kan bli bättre, det kan
vara att man vill njuta av det lilla bra som finns eller det kan vara att man
blir nostalgisk av bara Kaj Kindwalls röst. Finns där några
intressanta nya låtar så lyssnar jag hellre på reprisen på
Tracks hemsida, där jag kan zappa fram till den del av programmet jag vill
höra. Och stillsamt stänger jag av när jag hör att Kajs
triste ersättare Mikael Cederberg fått hoppa in. Som det heter i
USA: ”Don´t fall för cheap imitations!”
Så, då har jag hyllat Tracks och förklarat varför jag
älskar det programmet! Nu ska jag berätta varför jag samtidigt
är hur besviken på Tracks som helst. Det är lätt att säga
att det inte är programmets fel att listan ser ut som den gör. Och
delvis stämmer det ju. Det är ju trots allt de som röstar på
listan som bestämmer hur det ska låta. Men det är samtidigt
Tracks redaktion som bestämmer vilka
låtar som ska testas varje vecka. Under de gyllene första 10 åren
så valdes de ut med tanke på att göra ett bra och blandat radioprogram
som skulle spegla en bred popindustri. Idag väljs de ut för att programmet
ska passa in i P3s nuvarande gimmick, alltså trendiga och partajande tonåringar
i storstan.
Det spelar alltså ingen roll att t ex Tears
for Fears nya singel ”Closest thing to heaven” är skitbra och
enligt mig skulle kunna bli en ganska hygglig hit. Den kommer aldrig att testas
i Tracks eftersom Tears for Fears är ett 80-talsband som har sin karriär
bakom sig och inte stämmer in i P3s image.
1986 så kom Michael B Tretows alter ego
Professorn in på listan med den minst sagt udda ”Den makalösa
manicken”, en låt som knappast var det poppigaste som kommit ut
på skiva. Men den testades och kom in. En sån låt hade aldrig
spelats i P3 ens idag eftersom den inte är tillräckligt kommersiell.
Tracks har chansen och kraften att förändra
branschens utveckling och göra utbudet på listorna oändligt
mycket mer varierad än den är idag. Men det hade inte stämt överens
med P3s image. På 80- och det tidiga 90-talet var man unik i mediabruset
och hade nästan makten över hitlistorna, idag så valsar man
efter som en snäll hund och rättar in sig i musikbranschens led. Det märktes inte minst när man skulle fira sitt 20 årsjubileum
i radio och gjorde det med att presentera sin maratonlista, alltså listan
över vilka artister som plockat mest poäng genom åren. Mesta
delen av programmet dominerades av låtar från mitten 90-talet och
framåt. Ett fåtal var från Tracks barndom. Eller titta på
den jubileumsbox som nyligen kommit ut (recenserad på denna sida). En
box som jag hoppade högt när jag hörde talas om den. Fyra skivor
med BARA musik från trackslistan! Men när jag såg den så
såg jag till min besvikelse att 70 % av låtarna var från senare
delen av 90-talet och framåt.
Så i nuvarande läge är jag schizofren
när det gäller Tracks. Jag lyssnar inte längre på programmet
i radio, jag är inte intresserad av den musik som idag finns på listan
och den utveckling som programmet tagit. Men jag älskar ännu programmet
och skulle bli döbesviken om programmet skulle läggas ner eller om
Kaj Kindwall skulle sluta. Dr Jekyll & Mr Hyde. Hjärtat säger
ja, hjärnan säger aldrig. Men oavsett vilket: Grattis Tracks och tack
för 20 år av musikalisk nostalgi!