SVEPET
Under
80-talets senare del så experimenterade man vilt med hur man skulle
kunna komma bort i från det traditionella sättet att göra aktuella och
seriösa pratprogram, alltså att man intervjuar en person i en fåtölj
eller sitter och är gravallvarlig i en studio med en stel publik. Ett av de mer
intressanta försöken kom 1988 när man skapade programmet "Svepet" med
John Chrispinsson som programledare. I programmet så samlade man
publiken i en studio runt ett flertal barbord pratandes, och vid ett
bord kunde en av programmets gäster stå var på Chrispinsson trängde
sig fram i det minglande publikhavet till gästen och intervjuade denne.
Under intervjun så visade man även information om personen i fråga i
små blå skyltar i rutan, ifall man ville veta nåt som
programledaren inte hann fråga om. Ibland var det så trångt på folk att
kameramännen hade problem att ta sig fram och höll på att snava på
kablarna, samtidigt som Chrispinsson ibland kunde verka rätt stressad
och ointresserad av gästen i fråga, vilket gjorde att programformen var
ett lätt offer för satir. Både Helt apropågänget och Galenskaparna
& After Shave gjorde sina träffsäkra parodier på programmet och
båda deras sketcher "Släpet" respektive "Stöpet" finns i Filmbanken.
Mest omdiskuterat blev en intervju där man skulle
intervjua Stellan Skarsgård och Jan Guillou om den då kommande första
filmen om Carl Hamilton, "Coq Rouge". Chrispinsson frågade Jan Guillou
om han hade vapenkomplex var på denne ilsket skällde ut programledaren
och gick sin väg i direktsänding. Skönast i det inslaget måste vara
John Chrispinssons reaktion på detta, när han cool lugnt vände sig om
till Skarsgård och bara sa konstaterande inför skådespelaren:
"Han gick nu alltså..."
Svepet
lades ner efter ett par år och John Chrispinsson gick vidare till att
presentera kultur i TV, bland annat i bokprogrammet "Röda rummet".
Formen med publiken som en kuliss i ett diskussionsprogram blev aldrig
nån hit fortsättningsvis i TV vilket jag inte sörjer. John Chrispinsson
är en skicklig programledare, inte snack, men Svepet kändes som ett
sätt att göra intervjuerna mer krystat coola och tuffa än intressanta
och lärorika för tittarna.
John Chrispinsson intervjuar en ung Jonas Gardell 1989, med
publiken samlandes runt om de runda barborden i "Svepet",
ett av 80-talets mest parodierade program.
Välj ny TV-serie