"SÖNDAGSJAZZEN (OERHÖRT, BE BOP SPOKEN HERE, JAZZ-Å-DU, JESSES JAZZBAR)
På söndagkvällarna i P3 i slutet av 80-talet så var det jazzfest för
oss freaks. Och för mig som 1987 var nyblivet jazzfreak så var det
himmelriket. Man varvade fyra program i månaden, ett varje söndag, som
alla hade olika inriktningar. Månaden började med Gunnar Lindkvist i
"Oerhört", som specialiserade sig på mer modern jazz och jazz av
hardbopslaget (Jazz Messengers o s v). Det programmet var den av de
fyra jag gillade minst eftersom modern jazz aldrig riktigt varit min
grej.
Den andra söndagen i månaden var vikt för "Be
bop spoken here" med Börje Räftegård, som spelade bebopjazz (Charlie
Parker, Dizzy Gillespie o s v). Räftegård var populär bland oss
jazzfreaks eftersom han var väldigt kunnig och hade hittat sin nisch.
Han avslutade varje program med att säga:
"Lev väl till kropp och själ!"
Söndagen efter var det dags för ett program
med det vitsiga namnet "Jazz-å-du" där Inge Dahl och Jan Olsson spelade
sina jazzfavoriter. Bägge lyfte ett program som dominerades av
modernare jazz genom att vara lite småroliga och låta som två äldre
varianter av "Metropols" Niklas Levy och Ingvar Storm.
Så, sista söndagen i månaden, var det "Jesses
Jazzbar", som var mitt absoluta favoritprogram. Jens Lindgren hette
trombonisten som spelade äldre jazz, mest dixielandjazz (Louis
Armstrong, Bix Biederbecke o s v). Programmet hade mottot att man
spelade "god årgångsjazz". "Jazzbaren" hade just en bar som ljudkuliss
och Jesse Lindgren var en bra och rolig programledare som med glimten i
ögat låtsades sitta i en bar och ta emot publikens önskningar eftersom
"Jazzbaren" också var ett
önskeprogram. Varje vecka hade man speciella avdelningar som hette
"Månadens barpianist" (där man alltså spelade en solopianist) eller
"Månadens kuriosakammare", där man spelade lite udda jazz från udda
ställen i världen. Titt som tätt hade man också temaprogram i en
speciel inriktning, som engelsk jazz, showmusiker eller annat. Jag
spelade in varje program av "Jazzbaren" som gick mellan hösten 1987
till dess nedläggning 1991. Jag gillade Jesse Lindgren som
programledare och jag gillade "baren" eftersom det var det program som
spelade den äldsta jazzen. Ett roligt och udda jazzprogram som spelade
klassisk jazzmusik. Därför blev jag också minst sagt bestört när jag på
våren 1991 fick höra att P3 nu skulle lägga ner dessa fyra program. Den
officiella anledningen hette att alla programledarna, utom Inge Dahl,
var frilansare och hade ingen anställning på SR. Istället sändes
ett liveprogram betitlat "One More Time" där man spelade modern
fusionjazz.
Inge Dahl var dock en av svensk jazz största
krafter och kämpar och slogs med näbbar och klor i Sveriges Radios
korridårer för att få dessa program tillbaka, som ju var populära bland
oss freaks. Och det lyckades och under några lyckliga månader på hösten
gick de fyra programmen igen. Men i november 1991 avled Inge Dahl och
SR hyllade honom genom att ta tillfället i akt och slutligen lägga
locket på alla fyra programmen och lägga ner dem för gott. Istället
sändes nu inget jazzprogram på söndagarna utan "Smokerings" fick ensam
ta hand om den äldre jazzen under några år. Jag minns att jag var
ursinnig på SR och tycker än idag att det var mygelspel från SRs sida.
Det hade varit enklare att säga rakt ut:
"Vi ska föryngra Sveriges Radio. Vi har inte användning för söndagsjazzen mer!"
Än att hitta på bortförklaringar och på ett snuskigt sätt utnyttja en medarbetares död till att skrota hans kamp.
Nå, dessa fyra program, "Oerhört", "Be bop
spoken here", "Jazz-å-du" och "Jesse Jazzbar" är saknade idag. Minnen
från den tid då vi jazzälskare hade party framför radion varje söndag.
Välj nytt radioprogram