NYA
SKIVRECENSIONER
Ännu
mer recensioner! Jag är inne i en period då jag betar av en väldigt
massa nyinköpta skivor som jag lyssnar igenom och den senaste
tiden har jag lyssnat på väldigt mycket soul! Därför blir det hela fyra
klassiska soulikoner, Chaka Khan, Ruby Turner, Delegation och Dionne
Warwick. Dessutom klassisk italodisco med mannen som älskade Chopin,
Gazebo, en väldigt tidig Suzzies Orkester och dom senaste plattorna med
Jamiroquai och Depeche Mode! Håll till godo.
Många fler och äldre skivrecensioner finns i Recensionsarkivet.
Betygsskala:
¤ ¤ ¤ ¤ ¤ =
Klassiker, värd varje krona!
¤ ¤ ¤ ¤ = Mycket bra
platta!
¤ ¤ ¤ = OK, kunde
varit bättre, kunde varit sämre
¤ ¤ = Ett sådär
album. En besvikelse...
¤ = Uselt!
DANSMUSIK
Det finns så oerhört mycket som passerar in i denna genre. Mycket här består av eurodansmusik från endera decenniet, men även en el experimentell dansmusik, big beat, vocal trance och techno. Vissa plattor kanske känns lite malplacerade, men det bjuder jag på i så fall.
80-TAL
Gazebo - Gazebo ¤ ¤ ¤ 1/2 (1983)
Paul
Mazzolino, mer känd som Gazebo, har blivit en av italodiscons mest
kultförklarade artister, främst genom sin hit "I like Chopin". Jag ska
vara ärlig och säga att jag tycker inte den låten är dålig, men rätt
mesig och småtrist för att kallas disco så därför var det med viss
tveksamhet som jag ändå skaffade den här plattan. I ett år (2014) då
jag haft lite problem att hitta nya och spännande 80-talsplattor så
kändes det ändå rätt på nåt vis, även om jag inte riktigt visste hur
bra det skulle vara. Men den skulle visa sig vara bättre än jag kunnat
tänka mig, för även om det inte är den mest energiska discoplattan jag
hört och det finns italoartister som är bra mycket tuffare än detta, så
är det ändå en snygg och riktigt bra producerad platta. Musiken är
lättsam och mysig 80-talsdisco med en doft av romantik och glamour i
texter och melodier.
Sen
kanske Gazebo inte har den mest välljudande sångrösten och flera av
låtarna, som "Wrap the rock" och "Midnight cocktail" har väldigt mycket
utfyllnad av sig. Dom två sistnämnda låtarna innehåller mer en
svamlande Gazebo till en förvisso riktig snygg och atmosfärisk
produktion. Men totalt sett så är detta ändå en mysig och vacker platta
som kanske inte har dom där självklara och slagkraftiga melodierna
eller den bästa sången, men är helt OK och trevlig lyssning ändå!
POP
Betydelsen
"pop" har förändrats med åren. Hade t ex Kent och Oasis kommit för 20
år sen, så hade de stämplats som rockgrupp, men idag, då musiken är så
oerhört mycket tuffare, så räknas de som popband. Här finns många av de
plattor som för många, idag, kallas klassiker. Även en del av
synthpopmusikens
företrädare hamnar här.
80-TAL
Suzzies Orkester "1000 nätter" ¤ ¤ ¤ (1985)
Suzzies
Orkesters andra platta är fortfarande några år till genombrottet och i
flera fall brukar det höras. Men Suzzies Orkesters "1000 nätter" är på
inte sätt dålig. Det är habil svensk pop med bra svenska texter, som
avslutande "Den ljumma vinden" som har en riktigt vacker och bra
kärlekstext. Suzzies Tapper sjunger riktigt bra och tillsammans med en
mysig och avkopplande atmosfär i produktionen så lyfter det plattan.
Den har dock en nackdel och det är att det på vissa ställen kan låta
lite amatörmässigt än, om man jämför med, till exempel "Om..." i alla
fall. Dessutom är melodierna inte riktigt så slagkraftiga och starka
alla gånger som jag hade önskat. "Jag svävar" till exempel är en
riktigt fånig struttig låt som inte tillför någonting. Men låtar som
"Väntar på gryningen", "Vad vill du mig" och "En enda natt" är lydande
spår med svensk 80-talspop. Också då Suzzie Tappers starka röst! Så det
är en bra platta i alla fall, även om det hörs att det ännu är ett lite
outvecklat band.
90- och 00-TAL
Depeche Mode - Delta machine ¤ ¤ ¤ ¤ (2013)
Jag
brottas med mig själv vad jag ska ge denna. Jag betygsätter ju inte
normalt så här nya skivor, men det är självklart att ett undantag bör
göras med Depeche Modes senaste platta. Men det var inte lätt. Det är
ett nytt skivbolag, trots att deras gamla, Mute, står nämnd på
skivomslaget. Dock är det ändå en tillbaka gång på ett sätt i och med
att Flood mixar för första gången på nästan 20 år. 2013 så låter bandet
ändå tyngre och svårmodigare än någonsin. Några lätta lalliga superhits
i stil med "Personal Jesus", "Enjoy the silence" eller "Master and
servant" finns inte här. Melodierna är mycket mörkare och med mindre
refränger och tydliga melodier, vilket jag inte alltid är så förtjust
i. Samtidigt är ljudbilden och produktionen nåt så enormt snygg att man
nästan tuppar! Det är tunga synthljud som överraskar och där man inte
vet hur låten ska sluta. Det är mörkt, kittlande och atmosfärisk på
samma gång. Låten "My little universe" låter stundtals som en modern
Jean Michael Jarre med sång. Texterna är riktigt bra och jag gillar
verkligen textraden i "Should be higher":
"Your arms are infected,
they're holding the truth"
Samt den roliga smaken att lägga in ljudet av ett gammalt hederligt 90-talsmodem!
Och
om produktionen är så här vacker så gör det inte så mycket att
melodierna inte direkt sitter som ett knytnävsslag direkt, i alla fall
om man jämför med bandets tidigare plattor. "Slow" är en lysande tungt
vaggande låt och singlarna "Soothe my soul" och "Should be higher" är
långt starkare än första singeln "Heaven", i mina ögon i alla fall, och
det är dom låtar som låter närmast klassisk Depeche, i alla fall av
huvudplattans låtar. Nu är det ju så att detta är deluxeupplagan som
också innehåller en andra skiva, också det en lysande sådan, med fyra
bonuslåtar och alla dom fyra är lättare i sin ljudbild än huvudplattans
låtar. Avslutande "All that's mine" hade jag gärna sett som singel
eller i alla fall på huvudplattan. Totalt sett är detta en skön och
vacker skapelse, som dock kanske kräver några lyssningar, men som ändå
med en riktigt härlig, tung och drömsk ljudbild fångar lyssnaren.
Därför, med viss tvekan, så sätter jag ändå en fyra!
SOUL
Även
här har mycket hänt genom åren.
Soulmusiken har gått från gospel, jazz och rhythm & blues
till mer discoinfluerat, smäktande ballader och rap. Personligen tycker
jag att det är fel att katogarisera rapmusiken som soulmusik men
ändå...skulle
det dyka upp lite rap så lär den hamna här. Annars är
det övervägande klassisk soulmusik som gäller.
80-TAL
Chaka Khan - What'cha gonna do for me ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ (1981)
Det
är med en viss försiktighet och tvekan som jag ändå sätter det högsta
betyget här. Chaka Khans solodebut efter splitten från Rufus och början
på det som skulle bli hennes samarbete med Arif Mardin genom hela
80-talet. Den tiden är inte Chaka Khans favoritperiod personligen, som
många andra artister från då, men jag har alltid varit ett stort fan av
paret Chaka Khan och Arif Mardin, ända sen jag för första gången hörde
"I feel for you"-plattan från 1984, en av mina favorit soulplattor
någonsin! Den här skivan borde inte klassas som lika bra som den,
eftersom ljudbilden är något äldre än den senare plattan, men den är
ändå så pass häftig och svängig att jag inte kan motstå att sätta ett
sånt här betyg. Det här är en helt lysande platta, som består av
funksoul som står med en fot i det gamla med mycket blås och en fot i
de discofierade synthljud som skulle komma att bli Arif Mardins
kännetecken. Jag kan inte låta bli att älska en sån häftig hyllning
till dom gamla jazzlegenderna i "And the melody lingers on", som är
Chaka Khans egen version av Dizzy Gillespies "A night in Tunisia"
(trumpetlegenden hörs för övrigt själv i låten). Eller den totalt
svängiga och sköna "I know you, i live you", för att inte tala om
titelspåret eller den fantastiska versionen av Beatles "We can work it
out". Detta är en platta som aldrig är tråkig en minut och där det
svänger och öser på från spår ett och genom hela plattan! Jo, den
förtjänar hägsta betyget för den här funkkaskaden är så nära
mästerverket "I feel for you" man ändå kan komma utan att komma förbi
den.
Dionne Warwick - Reservations for two ¤ ¤ ¤ ¤ (1987)
Detta
är en soulplatta för dig som vill relaxa. Om du letar funkysoul som du
kan festa och röja till så är inte detta ditt val. Dionne Warwick har
fått hjälp av hela soulvärlden för att skapa en platta som är lugn,
avkopplande och romantisk och där det inte finns några snabba låtar,
men för den sakens skull inte heller bara tårdrypande pianoballader.
Det är en lugn och skön soulplatta, köpt i Stockholm, där Warwick
sjunger riktigt bra! Namnen som finns här är Jeffrey Osborn, som hon
sjunger duett med i den lysande låten "Love power", Smokey Robinson,
som hon också sjunger duett med, Howard Hewitt från Shalamar, som är en
annan duettpartner och June Pointer från Pointer Sisters. Kenny G hörs
på saxofon och både Barry Manilow och Burt Bacharach har varit med och
producerat ett par låtar. Men jag gillar detta väldigt mycket, just för
att det är så skönt och avkopplande, men samtidigt väldigt snygg gjort
och aldrig tråkigt! "In a world such as this" är en lysande ballad,
liksom titelspåret, den väldigt romantiska duetten med Kashif. I mina
ögon och öron är detta mycket roligare än att höra Dionne Warwick
sjunga dom eviga popdängorna av BeeGees, alltså låtar som
"Heartbreaker". Detta är relaxad soul med branschens bästa i sättningen!
Ruby Turner - The Motown song book ¤ ¤ (1988)
Den
här hade förutsättningarna för att vara något bra. Det är 80-talssoul
och det är gamla klassiska soulhits från dom gyllene åren från förr. Vi
snackar Four Tops "Baby i need your loving", Smokey Robinson "The
tracks of my tears" och "The Temptations "Just my imagination (running
away with me)". Och Ruby Turner är en bra sångerska och singeln
"Signed, sealed, delivered (i'm yours)", Stevie Wonder-låten, är
riktigt bra. Samt att The Temptations (eller två av dom) och The Four
Tops medverkar själva på sina respektive låtar. Det borde ha blivit
bättre än det blev. Musiken är amerikansk 80-talssoul, som dock aldrig
svänger, vilket är märkligt eftersom singeln, komplett med blås och
allt, är enormt häftig och skönt gungande. Men sen är det rätt segt och
det svänger inte många minuter utan det mal på med förvisso snygg
produktion, men det är så händelsefattigt i låtarna att det bli
tråkigt. Det finns undantag, förutom singeln, en annan Smokey
Robinsonlåt, "Ooo baby baby" funkar faktiskt riktigt bra i en sorts
bluesversion och Marvin Gayes "How sweet it is (to be loved by you)" är
helt OK. Men det finns ingen rytm, inget groove och inget tempo i
övrigt utan det är ointressant och tråkigt. Jag måste erkänna att det
gör mig rätt besviken, för jag hade högre förväntningar på Ruby Turners
coverplatta på gamla soulstandards när jag köpte den i Stockholm. Men
nu sätter jag hellre på originalen.
Delegation - Delegation ¤ ¤ ¤ ¤ (1981)
Som
den nyblivna fan av 70-talssoul som jag har blivit så är man öppen för
det mesta från den genren, inklusive skivor som ligger en bit efter
bandets storhetsperiod. Engelska Delegation hade ett flertal hits i
70-talets slut, men när den här plattan kom så hade de kommersiella
framgångarna dalat. Men det hindrar inte detta från att vara ett
riktigt bra album, producerat av Ken Gold som legat bakom många
engelska soulsuccéer under 70- och det tidiga 80-talet. Här snackar vi
soul i 70-talsstil med mycket blås och stråkar, fast inspelad 1981. Dom
satsar rätt hårt här på att försöka gå i samma fotspår som Kool &
The Gang och Earth, Wind & Fire.
Jag
ska vara ärlig, den börjar lite oinspirerat med låtar som inte har den
totala hitpotentialen och den lyfter aldrig riktigt, men det funkar
ändå riktigt bra. Dessutom lyfte plattan enormt på B-sidan med
inledande "In the night", den enormt svängiga och sköna "Turn on to
city life" och funk-kaskaden "I wantcha' back". Likt en finlandsfärja
så började plattan lite långsamt, men fick upp farten ordentligt sen
och det gjorde detta till en riktigt bra och snyggt gjord platta.
90- och 00-TAL
Jamiroquai - Rock dust light star ¤ ¤ ¤ ¤ (2010)
Jason
Kay, Jamiroquais frontman, gör inte plattor så ofta numera, åtminstone inte
om man jämför med hans glansdagar på 90-talet. Därför är det mig en ära
att få recensera hans senaste platta, som ändå kom 2010, i väntan på
att hans nya platta ska komma ut under året. I sedvanlig ordning så har
Jamiroquai bra koll på sin 70-talsfunk och det är skönt att höra att
han med åren ändå lyckats hålla sin stil och ändå bli bättre och
bättre. Plattan innan, "Dynamite", var riktigt skönt och dansant och
till den här plattan så har Jamiroquai gjort produktionen lite
tightare. Det spretar inte alls lika mycket och lyckas ändå låta
otroligt häftig och svängig. Detta är musik för alla som gillar Stevie
Wonder och Curtis Mayfields funkigaste stunder på 70-talet, men ändå
med en nyare touch i kanterna! Det är sköna stråkar och ett enormt
sväng!
Titelspåret "Rock dust light star" slår ann tonen härligt och
singeln "White knuckle ride" är en riktig höjdare, tillsammans med spår
som avslutande "Hey Floyd" och "Blue skies". Lyssna också på den
vemodiga och vackra "Goodbye to my dancer"!
Låtarna kanske inte
har samma hitpotential och starka melodier som hans mer kända låtar,
"Virtual insanity" eller "Cosmic girl", men produktionen känns mer
samlad och ännu mysigare! Nu ser jag verkligen fram emot den nya
plattan!