Denna
krönika kommer lite sent, jag vet, men
bättre sent än
aldrig. Dessutom tycker jag att den passar rätt bra ändå nu. Som alla
vet så
har ju ”Dallas”, en gammal ikon från 80-talets TV-värld gjorts i ny
tappning
som gott nu under hösten. Det var ett bra tag sen säsong 1 avslutades,
men
samtidigt är det inte långt till dess att säsong 2 startar i här i
Sverige. Därför tycker jag att det kan vara på sin
plats att syna denna nya version av 80-talets stora diskussionsämne på
fikarasterna så här långt och 80-talsnörd som jag är så har jag då
förstås sett alla avsnitt av originalserien.
Att ”Dallas” skulle komma tillbaka i denna form är ju då en
överraskning.
Skådespelarna är gamla och det har talats i många år nu om en ny
långfilmsversion av ”Dallas” med John Travolta som JR och
så vidare. Gudskelov
verkar dom planerna ha lagts på is på obestämd framtid.
Numera går ”Dallas”-boxar att hitta till billiga summor
exakt överallt och
ganska snabbt kan man få hela serien komplett till sin DVD-samling.
Därför
kändes det helt rätt att lansera nya ”Dallas”
avsnitt rent tidsmässigt. Dock brukarnyinspelningar av gamla serier
sällan lyckas rent kvalitetsmässigt eller bli några succéer.
Oftast gäller det ju att försöka hitta på nåt sätt att både göra
serien så igenkänningsbar för de som var med när den gick och
samtidigt göra den så nyskapande att dagens unga TV-fans
lockas. I 99 % av 100 så brukar det bli max två säsonger
innan TV-bolaget tittar med besvikelse på tittarsiffrorna och
bestämmer sig för att dra ur kontakten på serien. I ”Dallas” fall så
känns fokuseringen rätt naturlig, JR och Bobbys båda barn
John Ross och Christopher. Ni som såg den första av dom två
TV-filmer som gjordes på 90-talet, ”JR Returns”, kanske minns att man
redan där satsade på att utveckla
kusinerna till varandras totala motsatser. John Ross till att bli en
kvinnotjusare som sin far och Christopher som den ordentliga
med en tjej. I ”The Next Generation”, som är seriens undertitel är den
utvecklingen i det närmaste klar. Christopher (Jesse Metcalf) ska gifta sig med Rebecca
Sutter (Julie Gonzalo) och
John Ross (Josh
Henderson) dejtar hembiträdets dotter Elena Ramos (Jordana Brewster),
medan han smider ränker om att få kontroll över Southfork och prasslar
vid sidan av.
Om jag ska ta det negativa med serien först. Den har diverse småluckor i
storyn, som varför inte Bobby känner igen att Rebecca är Cliff Barnes
och Aftons dotter när han får reda på av Cliff i slutet av ”JR
Returns”. För att inte tala om Christopher som både dejtar henne i samma
film och gifter sig med henne här.
Tydligen finns det olja på Southfork som ingen får borra efter, vilket
jag kan tycka att man borde ha fått reda på långt tidigare, när Miss
Ellie levde.
Vissa karaktärer tycker jag också har på tok för lite plats i serien.
Ray Krebbs och lilla Lucy skohornar man in som statister i en ny
barbeque respektive fest för att Southfork ska säljas. Var inte dom
ändå huvudfigurer i originalserien?
Den elake sydamerikanske affärsmannen Vicente (Carlos Bernard)
kunde ha blivit en intressant plågoande hela säsongen igenom och gärna
in i andra med, men dyker upp efter halva serien i fem avsnitt innan
han åker in på kåken.
Jag är också lite emot den här nya sortens filmstil som är gravt
MTV-influerad med mainstream pop här och var och en glad countrylåt när
Bobby får hjärtproblem och rasar ihop på sitt rum. Många av dagens
serier ska mer vara cool och häftig på ytan mer än att kanske lägga mer
energi på manus och innehåll och det drar lite åt det
hållet ibland.
Men det som jag tycker gör serien svagast är att dom nya
unga huvudkaraktärerna, Christopher, Elena, Rebecca och John Ross, är
så otroligt bleka
i sina karaktärer. Dom är som mellanmjölk som
man inte minns och som bara finns där. Man kommer inte ihåg dom
särskilt mycket efter att slutsignaturen gått. Bäst potential har Josh
Henderson som John Ross, som med bättre manus skulle kunna ha blivit en
riktigt slemmig ärkeslyngel
för det är en bra skådespelare, men som aldrig blommar ut.
Ett undantag finns, Brenda Strong som Bobbys nya fru Ann
Ewing, som lyckas riktigt bra som familjens nya matriark, som ryter i
åt JR och sköter Southfork som om hon varit född där, men som också
hinner med att ha lite lik i gardroben. En bra bit ifrån både Pam och
Jenna alltså!
Men faktum kvarstår dock, det serien lever på är inte det som man vill
lansera, den nya generationen Ewing för dom minns man knappt. Det folk
vill se är JR, Bobby och Sue Ellen samt en riktigt gammal Cliff Barnes,
som är med i tre avsnitt i säsong 1.
Till det positiva då. Man har lyckats riktigt bra med ha den blandning
mellan intriger, action och skumma affärer som originalserien består av
och inte helt begrava det i en ungdomsfierad
dramastil. Man känner ändå igen att det är ”Dallas” man tittar på. Och
för mig är det viktigast.
John Ross och Christopher må vara bleka som rollfigurer, men den fejd
som dom har och den hatiska spänning som finns mellan dom bygger man
upp bra!
Förhoppningsvis kan man bygga in Anns skumme ex-man Harris
Ryland mer i säsong 2. I första säsongen känns han gravt överflödig,
men kan bli en riktigt kul badguy om han får utvecklas.
Ska jag vara ärlig så hoppas jag att serien inte blir äldre än två
säsonger, vilket jag inte baserar på att serien är dålig på nåt sätt
utan för att jag inte tror att serien alls fungerar utan JR, nu när
Larry Hagman är död. Då måste man i så fall bygga upp John Ross enormt
som den nya grisen i familjen, annars kommer serien att bli väldigt
slätstruken och stel. Men för tillfället ser jag ändå fram emot säsong
2. Det är inget banbrytande mästerverk man skapat i den nya
”Dallas”-serien, det är en bra bit till originalet och det blir
knappast en snackis som på 80-talet, men tillräckligt spännande för att
vara en trevlig kvällsunderhållning och tidsfördriv i trekvart. En
tveksam tummen upp för
”Dallas – the next generation”.